marjanklokdeel2.reismee.nl

Aardbeving in Chili

Hallo allemaal,

Om maar meteen even iedereen gerust te stellen, ik zit in Santiago de Chili en hier valt alles gelukkig reuze mee. Op een aantal gebouwen na welke wel erg zijn beschadigd, is hier alles redelijk intact gebleven. Alleen het metronetwerk ligt om veiligheidsredenen plat en er vliegen even geen vliegtuigen.

Om half vier ´s nachts werden we ineens wakker geschud. Het leek net of er een gigantisch zware vrachtwagen voorbij reed, maar dan 1000 keer erger. Het hele gebouw ging heen en weer. Het duurde ´even´ voor we beseften dat het om een aardbeving ging, maar ik herkende het nog van vorig jaar in Guatemala (die veel lichter was). Met zijn allen (7 kamergenoten) stonden we in no time in de deuropening. Na 2 minuten hield het op, maar het leken er veel meer. We liepen naar beneden om te kijken wat er buiten op straat gebeurde. De stroom was uitgevallen en overal zag je mensen buiten. Omdat alles redelijk oké leek te zijn, zijn we gek genoeg daarna weer gaan slapen, nog half slaapdronken. De volgende dag was dit uiteraard volop in het nieuws en toen pas zagen we hoe groot de aardbeving was. Kracht 8.8 op de schaal van Richter. 4 a 5 Uur rijden hiervandaan, vlakbij Conception, is het epicentrum. En dat is de plaats waar die jonge professor die naast me zat in het vliegtuig woont. Hoe bizar. We zijn met een groepje de stad in gegaan om te kijken wat de schade hier was. En dat viel allemaal erg mee. Van het kunstmuseum was wel de hele voorgevel ingestort. En van een hotel was de hele zijgevel weg, je kon zo naar binnen kijken. Maar voor de rest geen ernstige dingen gezien. Ik heb uiteraard veel foto´s gemaakt, maar toen ik probeerde de tijd van mijn camera goed te zetten heb ik per ongeluk mijn geheugenkaartje geformatteerd. Zo stom! Dus alle foto´s weg, nou ja ze staan er nog wel ergens op, maar ik heb een computer programmaatje nodig om ze terug te toveren. En daar is nu een Nederlands meisje in het hostel mee bezig. Zij is gister op CNN geweest met een interview over de situatie hier en ze heeft net nog een interview gehad met Hart van Nederland op SBS 6. Zij is een van mijn kamergenoten.

Ik hoor net dat er meer dan 700 mensen zijn overleden, dus wel heel erg, ook al is het minder grootschalig als in Haiti. Nou sinds 1985 dus weer een grote aardbeving hier. Ik tref het wel. Alleen wel even oppassen nog voor de 130 gevangen die zijn losgebroken nadat de muur van de gevangenis was afgebroken.

Tot zover het laatste nieuws uit Chili. De verhalen over mijn eerste week volgen later nog.

groetjes van Marjan ´Nivo´

Reacties

Reacties

"tante" Margriet

Dag Marjan,

Je maakt toch wat mee. Je moeder was helemaal van slag gisteren. Zo te lezen was het toch erger dan je haar hebt verteld. Gelukkig ben je er weer goed uitgekomen.
Succes met het opsporen van de foto's en veel plezier.
Groetjes
''tante'' Margriet

noreen

Ik ben blij dat alles goed met je gaat. Het was toch even schikken. Ik kijk uit naar je verhalen en foto's.

Maaike en Dick (de buurtjes)

Fijn om wat van je te horen en te zien,gelukkig ben je er heelhuids onder vandaan gekomen.
wat een puinhoop is het daar in Chili, vind je het er nog wel leuk?Groeten en verder nog een fijne tijd,,,

Linda Vreeswijk

Leuk dat je weer op reis bent en ook dat je mijn log gevonden hebt.... Ik wens je weer veel plezier op reis aan de andere kant van de oceaan en ik ga weer met je meelezen.

Marjan en Klaas

Hey Marjan,
Wij zijn blij te horen dat alles goed met je is.
Op de foto's te zien zijn de hostels daar nu wel lekker luchtig....
Geniet van je reis verder, ik hoop niet dat je al te veel ellende te zien krijgt als gevolg van de aardbeving.

miriam

HI mArjan! Wow heftig, ben blij dat je ok bent, maar heftig verhaal. Hier alles goed! Veilige en goede reis verder! GRZ

Huub

Ha Marjan, naar aanleiding van je vraag op onze site - wij hebben geen moeilijkheden ondervonden rond La Quiaca - Villazon, de grenspost die wij zijn overgestoken. We hebben ook geen regen gezien de afgelopen 2 weken. Alleen de pinautomaten deden het niet in beide steden en in Tupiza, onze eerste slaapplek en vertrekpunt van onze 4-daagse tour, was er ook geen ATM. Extra pesos (of dollars of peso´s) om om te wisselen zijn dus wel handig.

Wij hebben de tour gedaan met Valle Hermoso tours, wat heel erg goed ging. Erg goed georganiseerd, goed eten, wel alles in het Spaans (weet niet of dit een probleem is).
We hebben geslapen in een van de vele zouthotels, het ´oude´zouthotel op de Salar zelf is nu een museum geworden. Er lag aardig wat water, maar dit heeft niets verpest voor ons - al kunnen ze de route inderdaad aanpassen.

Mocht je meer vragen hebben dan moet je maar mailen of weer reageren. Veel plezier!
Groetjes

Veronique

Hola loca, waar ben je ondertussen terecht gekomen? Noordelijker, zuidelijker? Wellicht ergens helemaal anders dan je van plan was als ik denk aan Guatemala, hehe. Ik hoop alvast dat je volop aan het genieten bent en geen quakes meer op je tocht moet meemaken. Hoe is het ondertussen met je spaans gesteld?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!