marjanklokdeel2.reismee.nl

Arica, het uiterste noorden van Chili

Na een kort busritje dit keer, slechts 4,5 uur, arriveer ik lekker op tijd in Arica. Het hostel van mijn 1e keuzezit aardig goed verstopt, want ik moet tot 2 keer aan toe de weg vragen en dat terwijl het volgens de Lonely Planet maar 500 meter verwijderd is van het busstation. In een klein tussenstraatje vind ik ´Sunny Days´. De zon schijnt inderdaad vandaag

Laughing
. Bij binnenkomst krijg ik meteen een glas vruchtensap met een koekje aangeboden. Het hostel doet erg huiselijk aan, echt zo´n plek waar je langer dan gepland wil blijven. Ook zie ik de Zwitserse Thomas weer zitten (El Bolson, San Pedro), Hé, dat wordt trakteren joh! Hij is net 3 dagen op pad geweest in het park Lauca met een andere backpacker (die al 4,5 jaar aan het reizen is!!!). Hij laat wat foto´s aan me zien, prachtig.Lauca is dus zeker een must, maar 3 dagen is wat telang voor mij. Er zijn ook dagtochten volgens de eigenaar van het hostel. Even verderop zit een mega grote groentehal en omdat advocado´s hier zo goedkoop zijn, maak ik voor mezelf die avond een lekkere advocado-pasta-salade met tonijn.

De volgende dag ga ik eerst doen waarvoor ik hier ben gekomen: het mummie museum. Het is een archeologisch museum waarin een 6-tal mummies zich bevinden en volgens zeggen de oudste ter wereld. Je kunt de nagels nog zien zitten. Indrukwekkend. Terug in het hostel lijkt het wel of ik in Duitsland ben. Door een groepje jongeren wordt uitsluitend Duits gesproken. Nou, ook weer goed om mijn Duits wat op te halen.

Dag 3. Weer een culturele bezigheid, naar het uitkijkpunt El Morro. Hier vond deoorlog in de Stille oceaan plaats tussenChili en Peru. Chili veroverde dit stukje voormalig Peru wat nu zo'n beetje de grens met Peru vormt (iets noordelijker dan). Na een korte steile klim heb ik een mooi uitzicht over de oceaan en Arica. Bovenop bevindt zich een klein museum met oorlogs onderdelen en kledij van toen.

Dag 4. Vroeg op vandaag. Snel verorber ik het heerlijk uitgebreide ontbijt hier, want om 08.00 uur word ik al opgehaald voor de dagtoer naar park Lauca. Het minibusje zit voornamelijk vol met Chileense vakantiegangers, een leuke mix van jong en oud en weer goed voor mijn Spaans. In de groep zit ook een Antiliaanse man die in geen 32 jaar meer Nederlands heeft gesproken. Zijn Chileense vrouw spoort hem dan ook aan om met mij in het Nederlands te spreken. Dat gaat hem nog aardig af ook na zo'n lange tijd. Ik heb al problemen na 4 weken om over te schakelen! De toer gaat door een mooi bergachtig landschap en onze gids vertelt alles met veel droge humor. Van de hoogte heb ik gelukkig niet veel last gehad (vanuit Arica zijn we van nul naar ruim 3000 meter hoogte gereden).

Dag 5. Na veel tips en informatie van andere reizigers in het hostel over Bolivia (La Paz en Titicacameer zijn zo mooi) ga ik toch verder volgens plan A: terug naar San Pedro de Atacama om vandaaruit de 3 daagse Uyuni toer te gaan doen. Ik wil zo langzamerhand nu wel richting ´mijn' Argentinië en bovendien kun je niet alles zien en anders wordt het ook zo'n gehaast van plek naar plek. Er is nog zoveel te zien in deze wereld. Er gaan helaas alleen nachtbussen naar San Pedro, dus vul ik mijn laaste dagje met wat wandelen door het centrum van Arica en langs het strand. Tegen 22.00 uur vertrekt mijn bus terug naar San Pedro de Atacama. Semi cama (half ligstoel) helaas, dus niet echt bevordelijk voor een goede nachtrust, Ach ja, com si com ca. (is Frans maar iets zegt me dat ik het niet helemaal goed heb gespeld)

ps: de 3 geplande dagen werden er inderdaad 5.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!